Tidsgräns för nästa leveransdag
Dagar
Timmar
Minuter
Frågor och svar

Mat och hälsa

1. Varför har ni inga spannmål i maten?

Att minska eller till och med eliminera spannmål helt ur sin kost är ett effektivt sätt att automatiskt öka näringsupptaget och förbättra sin mag-tarmhälsa. Olika personer tål spannmål olika bra och kvaliteten på råvaran kan också vara avgörande. Stärkelsen i spannmål kan vid ett högt intag öka risk för diabetes. Proteinet i spannmål kan påverka vår mag-tarmhälsa och vårt immunförsvar negativt samt driva inflammatoriska processer i kroppen. Vår mat är dock späckad med näring, som täcker kroppens behov.

2. Ni har ofta med kött i era rätter – är inte det dåligt för både miljö och hälsa?

Få livsmedel är så späckade med lättupptaglig näring som rött kött. Genom det röda köttet (nöt, fläsk, lamm) får vi i oss mängder av livsviktiga aminosyror, vitaminer och mineraler såsom järn, zink, d- och b-vitaminer. Dock är det så att många kan ha en påverkad matsmältning, ofta pga en för övrigt tveksam kosthållning med mycket spannmål, processad mat med socker mm, vilket försvårar nedbrytningen av köttet. Men att då ta bort köttet blir bakvänt. Att istället kombinera köttet med härliga grönsaker med viktig mikronäring och samtidigt minska belastningen på matsmältningen genom att minska på spannmål och socker kan göra underverk för din hälsa. Kvaliteten på köttet är också avgörande. Vi förespråkar kött från gårdar där man frångår djurhållning och köttproduktion i industriell skala och istället satsar på fler betesdjur, vilket t om är en insats för miljön. Flera studier från bl a USA som visar på ökad cancerrisk mm har visat sig innehålla missvisande resultat dels pga att man inte tagit hänsyn till flertalet omgivande faktorer såsom vad djuren är uppfödda på, vad man äter till samt övriga livsstilsfaktorer (i princip kan en person ha ätit hamburgare med flertalet tillsatser med bröd och pommes frites och coca-cola till och fått resultatet att hög köttkonsumtion = högre cancerrisk. I denna grupp fann man även fler överätare samt rökare) och dels pga att det varit observationsstudier utan säkerställda orsakssamband. De flesta studier som används för att koppla livsmedel till kroniska sjukdomar är just observationsstudier och inte interventionsstudier. Observationsstudier är mycket billigare och lättare att genomföra, men de kan mycket sällan bevisa något alls. Ett klassiskt exempel är att ökad glassförsäljning på sommaren ger ökad risk för drunkningsolyckor.

3. Har ni inga tillsatser i Mat Helt Enkelt?

Nej. Det finns inga tillsatser i vår mat, bara rena råvaror. Många tillverkare av färdigmat lovar att maten är utan ”onödiga tillsatser”. Vi anser att alla tillsatser är onödiga och lovar istället att maten är helt utan tillsatser. Punkt. Våra kockar kokar långkok till egna fonder för att få ihop de fantastiska smakerna. Kemiska tillsatser kan trigga inflammation i tarmen samt ge obalans i vår viktiga tarmflora. Ultraprocessad mat (mat uppvärmd till höga temperaturer i fabrik samt med flertalet tillsatser) kopplas ofta ihop med bl a ökad cancerrisk.

4. Ni har inget socker i maten. Brukar mat innehålla socker? Varför är det inte bra?

Många processade (tillverkade i fabrik med höga temperaturer och tillsatser) livsmedel innehåller socker, som dels är en smakhöjare och dels ett billigt konserveringsmedel. Vår mat innehåller inget socker. Processat, vitt socker kan ge dig blodsockersvängningar, driva inflammatoriska processer i kroppen samt påverka din mag-tarmhälsa negativt. Processad mat med socker påverkar också vårt belöningssystem och får dig att vilja äta mer. Stora mängder socker kan öka risken för flera sjukdomar såsom diabetes, leverförfettning, övervikt och metabolt syndrom.

5. Innehåller maten mjölkprodukter?

Mat Helt Enkelt innehåller som standard smör och lagrad ost, inga övriga mejerier. Har du en allergi mot komjölk eller av någon annan anledning inte vill ha mejerier alls kryssar du i det vid beställning. Anledningen att vi har smör och ost men inga andra mjölkprodukter beror på att dessa livsmedel generellt sett tolereras väl. Ju fetare mejerier desto mindre protein i, vilket enligt senaste forskningen oftast är den del som oftast kan påverka hälsan negativt, ffa mag-tarmhälsan. Fettsyrorna från mejerier ger dessutom många hälsofördelar i motsats till vad man tidigare trott.

6. Vilka hälsofördelar kan man få av maten?

När du äter en kost lagad från grunden utan tillsatser, socker eller spannmål kan flera positiva effekter märkas i din kropp, såsom - Ökad energi - Förbättrad mag-tarmhälsa - Förbättrat näringsupptag - Viktnedgång - Minskat blodtryck - Minskad inflammation - Mindre risk för sjukdom såsom hjärt-kärlsjukdomar och diabetes

7. Hur kan jag veta att min kropp mår bra av maten?

GetGain erbjuder även tjänster såsom hälsoundersökningar där du kan följa upp hur din kropp mår på insidan. Kolla gärna runt bland våra tjänster och produkter här: https://www.getgain.se/for-individer/

8. Hur kan hälsosam mat smaka så gott som Mat Helt Enkelt?

Det är en vanlig missuppfattning att nyttig, hälsosam mat smakar mindre bra och är tråkig. Vi vill krossa denna myt! Med rena råvaror utan tillsatser och professionella kockar som varsamt kokar ihop alla naturliga smaker, använder naturliga fetter som smakbärare och kreativt sätter ihop fantastiska recept är det inte bara möjligt utan helt självklart att maten både ger näring och njutning på samma gång!

9. Behöver jag laga någonting själv?

Nej. All mat i Mat Helt Enkelt är helt färdig för dig att värma och njuta. Vi står för planering, handling, tillverkning och disk!

10. Hur många personer är maten beräknad för?

Varje låda är för en person. Vill du beställa för fler personer lägger du bara till antal vid din beställning.

11. Går maten att frysa in?

Ja, men vi rekommenderar att äta den färsk för bästa upplevelse.

12. Spelar det någon roll när man äter de olika rätterna?

Nej. Du kan äta rätterna antingen som frukost, lunch eller middag. Att vi ska äta en viss typ av mat till frukost t ex är något kulturellt betingat, men inget kroppen egentligen bryr sig om.

14. Hur länge håller maten?

Vår mat innehåller inga tillsatser eller konserveringsmedel. På våra matlådor står det alltid längsta hållbarhetsdatum.

15. Jag har allergier, kan jag äta er mat?

Vid din beställning och val av rätter kan du enkelt ställa in vad du är allergisk mot, så kommer enbart rätter utan detta livsmedel att bli valbara. I vårt kök hanteras dock alla sorts livsmedel, vilket innebär att spår av vissa allergener kan förekomma.

Beställning och prenumeration

16. Är det någon bindningstid i era prenumerationer?

Nej, du har ingen bindningstid. Prenumerationen löper över en vecka i taget. Om du vill avsluta din prenumeration gör du det senast 5 dagar före en ny period.

17. Hur gör jag för att avsluta min prenumeration?

Prenumerationen löper över en vecka i taget, så om du vill avsluta den gör du det senast 5 dagar före en ny period startar. För att avsluta så loggar du in i din profil, gå till "Prenumerationsinställningar" och klickar på knappen "Avsluta prenumeration". Ditt konto ligger sedan vilande tills du önskar beställa någonting på nytt eller återuppta din prenumeration.

18. Hur gör jag för att återuppta en prenumeration som jag tidigare avslutat?

Du startar enkelt din prenumeration på nytt genom att gå in på din profil och klicka på "Skapa en ny plan"

19. Hur gör jag för att beställa?

Först skapar du ett konto. I din profil kan du lägga till all din frakt- och faktureringsinformation och kreditkort. 1. Välj Engångsbeställning, Konferensbeställning eller Prenumeration. 2. Välj leveransdatum. 3. Välj dina måltider. Till vänster på skärmen (på skrivbordet) eller filterikonen (mobil) kan du filtrera måltiderna ytterligare beroende på vad du letar efter. Systemet hittar de typer av måltider du vill ha som matchar. Där efter kan du sedan välja den måltid du är intresserade av och läsa mer om den. Om du vill köpa en specifik måltid väljer du helt enkelt antal som önskas och trycker sedan på "Lägg till i varukorgen". Här kan du också addera extra tillval. När du är nöjd kan du fortsätta till din varukorg genom att klicka på varukorgsikonen i det övre högra hörnet och sedan gå vidare till kassan.

20. Vad är skillnaden mellan era olika beställningsmöjligheter?

Vid "Engångsbeställning" eller "Konferensbeställning" så är detta enbart för ett tillfälle. Vid "Prenumeration" får du dina måltider varje vecka baserat på dina val och preferenser för en lägre rabatterad kostnad. Du kan välja dina rätter själv, men om du inte vill detta, väljer vi dem åt dig baserat på dina sparade preferenser.

21. Varför har jag en kostnad för en kylväska i min varukorg?

För att garantera en obruten kylkedja under leverans så använder vi oss av kylväskor. Du debiteras 70 kr per kylväska. Nästa gång som du lämnar tillbaka påsen/påsarna skannas de tillbaka in i vårt system och du krediteras denna kostnad till din digitala plånbok.

22. Måste jag hyra/låna en kylväska?

Vid prenumerationer är en kylväska nödvändig för alla beställningar. Denna påse säkerställer att din mat håller sig på en säker temperatur under transporten och levereringsprocessen.

23. Varför kan jag inte slutföra mitt köp?

Om du inte kan slutföra ditt köp kan det bero på att du inte uppnått minimum beloppet för en beställning, som är 300 kr, för att kunna genomföra ett köp.

24. Hur betalar jag?

Du kan betala med kort. Accepterade kort är: Visa, Mastercard, American Express, Maestro, Discover. Betalningar som görs via vår hemsida behandlas säkert via Stripe. Om du har pengar i din digitala plånbok så kan du även använda dessa för betalning.

Leverans

25. Inom vilka områden levererar ni?

För tillfället erbjuder vi hem- och företagsleverans inom utvalda områden i Kungsbacka med omnejd (Kungsbacka, Fjärås, Vallda, Onsala, Särö, Kullavik och Billdal). Observera att när du skriver in ditt postnummer så måste du skriva alla siffror UTAN mellanslag. Har ni ett företag i Göteborg kan vi även erbjuda utkörning till er. Kontakta oss på matlada@getgain.se så hittar vi ett upplägg som passar just er.

26. Kan jag beställa matlådor med leverans till mitt företag/jobb i Göteborg?

Önskar du leverans till ditt företag/jobb i Göteborg med omnejd så är du välkommen med en förfrågan till oss via mejl matlada@getgain.se.

27. När jag ska välja leverans så kan jag inte hitta mitt postnummer?

I en uppstartsfas levererar vi enbart till privatpersoner och företag inom Kungsbacka, Fjärås, Vallda, Onsala, Särö, Kullavik och Billdal. Önskar du leverans och bor utanför dessa områden så skicka en förfrågan om leverans till oss på matlada@getgain.se. Vill du beställa en större mängd matlådor direkt till ditt företag i Göteborg med omnejd? Då är du också välkommen med en förfrågan om leverans till oss via mejl. Observera att när du skriver in ditt postnummer så måste du skriva alla siffror UTAN mellanslag.

28. Är det en leveranskostnad?

Ja. Inom Kungsbacka området (Kungsbacka, Fjärås, Vallda, Onsala, Särö, Kullavik och Billdal) ligger våra leveranskostnader mellan 80 – 100 kr. Vid beställning skriver du in ditt postnummer för att få exakt leveranskostnad. Observera att när du skriver in ditt postnummer så måste du skriva alla siffror UTAN mellanslag.

29. Vilken tid sker leveransen?

Leverans sker mellan 09.00-15.00. Lokala avvikelser kan förekomma. Du får alltid ett sms och/eller mejl innan och efter leverans.

30. Får jag en notis vid leverans?

Ja. Du blir meddelad via sms och/eller mejl innan och efter leverans.

31. Kan jag hoppa över eller skjuta upp en leveransdag?

Ja. Logga först in på din GetGain-profil. När du är inloggad väljer du ”Prenumerationer” > "Prenumerationsinställningar" > "Hoppa över en leverans" > "Hoppa över". När du väl hoppat över en leveransdag kommer en förbetald leveransdag automatiskt flyttas till slutet av din prenumeration.

32. Jag har valt att hämta min mat själv, när och var kan jag hämta den?

Om du har valt att hämta din mat på World of Padel (Marios gata 13, 43437 Kungsbacka) eller Brick Gym (August Barks gata 10, 42132 Västra Frölunda) så kan du hämta din mat på utsatt dag (måndag och/eller torsdag). Du kommer att få ett sms/mejl när din order finns att hämta upp, någon gång mellan klockan 09.00-15.00.

34. Hur ändrar jag mina uppgifter, till exempel kontokortsnummer och leveransadress?

Du kan enkelt redigera eller göra ändringar i ditt konto genom att logga in i din profil och gå till dina inställningar. Superenkelt! Ändra din adress, mobilnummer, faktureringsinformation och din digitala plånbok.

35. Jag har redan gjort min beställning, men måste göra några ändringar – vad gör jag?

Inga problem! Mejla oss på matlada@getgain.se eller ring oss på 0300–688788. Vi hjälper dig att utföra dessa ändringar!

36. Jag önskar att ändra antalet rätter för min prenumeration – hur gör jag det?

Du kan logga in på ditt GetGain-konto, klicka på ”Prenumerationer” och klicka sedan på ”Skapa ny plan” – du kan därifrån gå igenom stegen för att skapa en ny prenumeration. Denna uppdatering kommer att tillämpas på dina framtida beställningar. För att uppdatera en nuvarande order, kontakta oss via mejl på matlada@getgain.se eller ring oss på 0300–688788.