Tidsgräns för nästa leveransdag
Dagar
Timmar
Minuter

Allmänna villkor

Genom att bli kund hos oss accepterar du våra allmänna villkor. Det åligger kunden att hålla sig informerad om aktuella villkor.

Att bli kund hos Mat Helt Enkelt

För att bli kund hos Mat Helt Enkelt (GetGain AB) måste du vara 18 år och välja leveransadress inom ett område dit vi har möjlighet att leverera våra produkter. En beställning görs genom att registrera sig via vår hemsida matlada.getgain.se. Uppgifterna vid registreringen ska vara korrekta och du är skyldig att uppdatera dessa uppgifter om de vid någon tidpunkt skulle förändras. Du ansvarar även för att dina inloggningsuppgifter förvaras varsamt och inte sprids vidare. Om beställningen görs för juridisk eller annan persons räkning, så ansvarar den som gör beställningen såsom för egen del för det rätta uppfyllandet av samtliga åtaganden gentemot Mat Helt Enkelt, i enlighet med vad som anges i beställningen och i dessa allmänna villkor. Detta innebär bl.a. att Mat Helt Enkelt direkt kan kräva den som gjort beställning för annans räkning utan att först behöva kräva den person för vilken beställningen gjorts.

Information om behandling av personuppgifter

Läs vår integritetspolicy här

Du som kund ansvarar själv för att uppdatera dina uppgifter under Min profil på vår webbsida, detta i syfte att Mat Helt Enkelt ska kunna fullfölja sina åtaganden. Mat Helt Enkelt ansvarar inte för konsekvenser vilka kan härledas till inaktuella kunduppgifter såsom fel portkod, felaktigt telefonnummer, felaktig mailadress samt fel leveransadress.

Kundens ansvar för att kontrollera utifrån kundens eventuella särskilda behov eller matallergier

Vi på Mat Helt Enkelt ansvarar inte för att anpassa våra leveranser efter unika kundbehov eller livsmedelsöverkänslighet. Vår mat kan innehålla nötter. All mat hos Mat Helt Enkelt är glutenfri och vi förlitar oss på leverantörernas egen märkning av de enskilda produkterna. Du som kund ansvarar själv för att läsa innehållsförteckningarna och att på egen hand byta ut de ingredienser som inte är lämpliga för eventuella särskilda behov eller önskemål. Vi rekommenderar kunder med en överkänslighet eller allergi att vara extra uppmärksamma.

Information om eventuella förändringar av pris och tjänstens innehåll

Mat Helt Enkelt äger rätten att genomföra förändringar beträffande pris och/eller tjänstens innehåll. Vid prisförändringar eller väsentliga förändringar beträffande tjänstens innehåll meddelas samtliga berörda kunder om dessa via mejl eller telefon utifrån de uppgifter som lämnats vid registreringen eller uppdatering därefter. Mat Helt Enkelt förbehåller sig även rätten att i undantagsfall byta ut produkter som listas i menyerna mot lämpliga ersättningsvaror. Detta kan bli aktuellt vid råvarubrist eller om ursprungsingrediensen av annan anledning behöver bytas eller ersättas.

Beställningsmöjligheter

Hos mat Helt Enkelt kan du beställa matlådor via följande tre alternativ:

  • Engångsbeställning
  • Konferensbeställning
  • Prenumeration

Vid "Engångsbeställning" kan du välja fritt antal rätter för ett tillfälle, med ett minimumvärde på 300 kr. Vid "Konferensbeställning" kan du välja ett fast antal rätter för ett tillfälle, minsta fasta antalet rätter är 5 stycken. Vid "Prenumeration" får du dina måltider varje vecka baserat på dina val och preferenser för en lägre rabatterad kostnad som räknas ut automatiskt beroende på antal. Du kan välja dina rätter själv, men om du inte vill detta, väljer vi dem åt dig baserat på dina sparade preferenser.

Prenumeration

Prenumerationen löper över en vecka i taget. Vid start av en prenumeration förnyas denna sedan automatiskt. Önskar du avsluta din prenumeration så måste detta göras senast 5 dagar före en ny period startar. För att avsluta loggar du in i din profil, gå till "Prenumerationsinställningar" och klicka på knappen "Avsluta prenumeration". När din debiterade prenumerationsperiod är över så förnyas den då inte längre. Eventuella belopp som debiterats eller betalats av dig före du avslutat kommer inte att återbetalas. Ditt konto ligger sedan vilande tills du önskar beställa någonting på nytt eller återuppta din prenumeration. Om du senare vill starta en prenumeration på nytt gör du detta genom att gå in på din profil, gå till ”Prenumerationer” och klicka på "Skapa en ny plan".

Ändring eller avbokning av en beställning

För att göra ändringar eller avbokningar i din order så krävs det framförhållning på 5 dagar före kommande leveransdag. Vid eventuella problem med ditt konto var vänlig att mejla matlada@getgain.se.

Kortbetalning

Som kund hos Mat Helt Enkelt kan du betala med kort. Accepterade kort är: Visa, Mastercard, American Express, Maestro, Discover. Betalningar som görs via vår hemsida behandlas säkert via Stripe. Som ny kund lämnar du då dina kortuppgifter vid första registrering. Därefter sker debitering av din kommande beställning. Har du tecknat en prenumeration så debiteras du för hela din prenumerationsperiod (1 vecka). Prenumerationen förnyas automatiskt och du kommer därmed debiteras automatiskt vid ny period (varje vecka). Om du avslutar din prenumeration och vill undvika att bli debiterad för ytterligare en period så måste detta göras senast 5 dagar före en ny period startar.

Digital plånbok

Om du har pengar i din digitala plånbok, till exempel från panten från din kylväska, så kan du använda dessa för betalning.

Fakturabetalning

Mat Helt Enkelt erbjuder i nuläget ej faktura som betalningssätt.

Leverans

För närvarande kan vi erbjuda hem- och företagsleverans inom utvalda områden i Kungsbacka med omnejd (Kungsbacka, Fjärås, Vallda, Onsala, Särö, Kullavik och Billdal). Vid checkout kan du skriva in ditt postnummer för att se om vi erbjuder leverans till dig. Observera att när du skriver in ditt postnummer så måste du skriva alla siffror utan mellanslag. Önskar du leverans och bor utanför dessa områden så skicka en förfrågan om leverans till oss på matlada@getgain.se. Vi kan erbjuda företagsleverans i Göteborg vid förfrågan. Kontakta oss på matlada@getgain.se så hittar vi ett upplägg som passar just er.

Vid leverans sker detta ”till dörren” på den leveransadress som du anger vid beställning. Tid för leverans sker vanligen mellan 09:00-15:00. Lokala avvikelser kan förekomma. Du blir meddelad via sms och/eller mejl innan och efter leverans. Om du som kund inte är hemma vid tidpunkten för leverans placeras dina matlådor utanför dörren till uppgiven leveransadress. Då en produkt levererats till leveransadressen övergår ansvaret för produkten till dig som kund. Mat Helt Enkelt ersätter inte en stulen eller väderdrabbad leverans.

Vid oförutsedda händelser och/eller besvärliga väderförhållanden kan transportören i undantagsfall komma att leverera efter utsatt tid. Om transportören får förhinder kommer omleverans att ske dagen efter.

Leveranskostnad är 80-100 kr per leveranstillfälle. I priset ingår ett leveransförsök.

Mat Helt Enkelt förbehåller sig rätten att ställa in eller avboka leverans om kunden angivit bristande eller felaktiga uppgifter vid registrering eller vid annan omständighet utanför rimlig kontroll för Mat Helt Enkelt. I sådana undantagsfall meddelas du som kund om detta snarast möjligt.

Om du valt att hoppa över en leveransdag kommer en förbetald leveransdag automatiskt flyttas fram till slutet av din prenumeration.

Upphämtning vid pick-up point

När du som kund mottagit dina varor vid vald pick-up point så är det du som sedan ansvarar för dina varor.

Kylväska

Våra kylvaror levereras i en obruten kylkedja, vilket innebär att färskvarorna hålls kylda under hela transporten. Efter leverans, antingen då varorna tages emot personligen eller lämnas vid dörr, så är det du som kund som ansvarar för att dina varor håller säker temperatur. För att underlätta för dig som prenumerant så använder vi oss av kylväskor vid alla prenumerationer. Du debiteras därför 70 kr per kylväska som en deposition. Nästa gång du lämnar tillbaka påsen/påsarna skannas de tillbaka in i vårt system och du krediteras denna kostnad till din digitala plånbok. Pengar i din digitala plånbok kan du sedan använda till betalning av framtida beställningar. Vid prenumeration är en kylväska nödvändig för alla beställningar. Din kylväska återlämnas i samma skick som den mottogs i. Vid skadad eller förlorad kylväska krediteras ej kostnaden, 70 kr.  

Misslyckad leverans

Om transporten uteblir på grund av förhinder hos transportören sker omleverans dagen efter.

Utifall att felaktig information (adress, portkod, telefonnummer, leveransinstruktioner) har meddelats oss som gör att transportören inte kan fullfölja leverans så kommer du fortfarande bli debiterad för frakten. En extra fraktkostnad tillkommer om du önskar omleverans. Som alternativ finns även möjlighet för upphämtning på någon av våra pick-up points.

Policy för ersättning av livsmedel

Även om alla rimliga åtgärder vidtas för att ha tillräckligt med lager för att expediera din beställning, kan tillgängligheten för livsmedel och/eller produkter ändras utan föregående meddelande. Mat Helt Enkelt ansvarar inte för att produkten inte är tillgänglig på grund av stor efterfrågan, vare sig den avvecklas eller fortfarande är i produktion.

Vid slutförandet av beställningar förbehåller sig Mat Helt Enkelt rätten att ersätta en liknande produkt. När ersättningar görs, är Mat Helt Enkelt mycket noga med att uppfylla kraven för just din beställning. Ersatta livsmedel kan innehålla andra ingredienser och allergener än de som ursprungligen beställdes. Före konsumtion, se till att noggrant kontrollera alla individuella matlådor för den uppdaterade informationen om ingredienser och näringsinnehåll för någon/alla av Mat Helt Enkelts livsmedelsprodukter, inklusive nya och förbättrade artiklar, om du har några matallergier eller om du är på annat sätt bekymrad över några särskilda ingredienser.

Observera: Mat Helt Enkelts matlådor kan innehålla eller kan ha tillverkats i en anläggning som också bearbetar: mejeriprodukter, gluten, ägg, fisk, skaldjur, soja och nötter.

Reklamationer

Nöjda kunder är viktigt för oss på Mat Helt Enkelt. Eftersom Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) inte inkluderar varor som snabbt kan försämras eller bli gamla, däribland matvaror, ber vi därför missnöjda kunder att vända sig direkt till oss via mejl på matlada@getgain.se.

Vår ambition är att så snabbt som möjligt upprätta en personlig kontakt och på bästa sätt lösa eventuella situationer som uppstått.

Vårt ansvar vid eventuell reklamation begränsas till varans värde och eventuella returkostnader. Likaså krävs att en reklamation måste göras inom 14 dagar efter leveranstillfället.

Kundtjänst

Mat Helt Enkelt tillhandahåller support via vår kundtjänst som du når via e-post på matlada@getgain.se eller via telefon 0300-68 87 88.

Mat Helt Enkelts rätt att avsluta tjänsten

Mat Helt Enkelt reserverar sig rätten att avsluta tjänsten för kunder som bryter mot dessa villkor. En sådan uppsägning sker omedelbart och meddelas den aktuella kunden via e-post.


Uppdaterat: 9 november, 2021